R.I.P. Roc Raida

Först DJ AM och nu det här…

201386

R.I.P. Grandmaster Roc Raida! Den legendariska turntablisten och DJ:n dog vid 37 års ålder igår efter en veckas sjukhusvistelse. Dödsorsaken har familjen ännu inte velat gå ut med, men ryktena om att det skulle vara på grund av en karateskada visade sig vara felaktiga.

Roc Raida var en av medlemmarna i DJ-gruppen X-Ecutioners (eller X-Men som de hette först innan Marvel tyckte till om deras namn…) och vann DJ-vm redan 1995. Jag är väldigt insprirad av Raida och X-Ecutioners, och jag hade den stora äran att träffa honom i Stockholm för fyra år sen. Det var när jag och Professorn var förband åt D.I.T.C. på Mondo (nuvarande Debaser Medis). Roc Raida var DJ på turnén och vi fick tillfälle att snacka en del, och han var verkligen svintrevlig. Han lånade också mina lurar till deras gig. Men det jag är mest nöjd med så här i efterhand är att han (och AG och Lord Finesse) signade en Big L-12a som jag hade med mig. Det känns rätt sjukt idag – att en idag död DJ signade 12an från en död rappare. Den 12an kommer nog få sitta inramad på väggen ett bra tag till…

Det som Roc Raida kanske var mest känd för bland ”hiphop-allmänheten” var att göra sjuda body moves när han beatjugglar. Bland annat var han förs med att stå med ryggen mot skivspelarna och flytta crossfadern med axlarna. Här kan ni se honom göra det under en Busta Rhymes-koncert:

Kommentera

